Srpen 2006

Velikonoční zvyky

23. srpna 2006 v 19:54 Happy Easter
Velikonoční zvyky

PROČ JE STŘEDA ŠKAREDÁ

Toto označení prý pochází z toho, že se Jidáš na Ježíše škaredil. Podle lidové tradice se proto v tento den nesmí nikdo mračit, jinak by se škaredil ve všechny středy v roce. Někde se také středě říkalo Sazometní nebo Smetná, protože se toho dne vymetaly komíny.

KDE VZAL BARVU ČTVRTEK

Zelený čtvrtek se obvykle vysvětluje na základně zelených bylin, které vyly součástí Poslední večeře nebo také podle barvy probouzející se přírody, jelikož se Velikonoce slaví v době, kdy se všechno zelená. Chcete-li podle tradice udělat v tento den něco pro své zdraví, snězte něco zeleného - špenát, kopřivy, popenec, řeřichu, zelené saláty.

CO SE NEMĚLO NA VELKÝ PÁTEK

Je to den hlubokého smutku na památku ukřižování Ježíše Krista. Tento den lidé ráno vstávali před východem sluce a omyli se vodu z potoka. Dodržovali přísný půst a nepůjčovali nic ze své domácnosti, protože by tyto věci mohly být očarovány. Nesmělo se hýbat se zemí, proto se nepracovalo na poli ani v sadu, nesmělo se také prát prádlo, protože by ho prý pradleny namáčeli do Kristovi krve.
CO SE DĚLALO NA BÍLOU SOBOTU
Tento den se uklízelo a bílilo, připravovalo se a chystalo vše na slavné Vzkříšením na boží hod velikonoční. Vařily se obřadní a sváteční pokrmy, pekly se mazance a velikonoční beránci, pletly se pomlázky z vrbového proutí, vázali se březové metličky a zdobila se vajíčka. V mnoha vsích bylo zvykem, že se doma uhasila všechna ohniště před kostelem vložila hospodyně na hraničku vlastní polínko, a když kněz oheň posvětil, vzala žhavá oharek domů a žehnala jím oheň nový. Skončením bílé soboty se zvršil také dlouhotrvající půst.

JAK SE SLAVIL BOŽÍ HOD VELIKONOČNÍ

K této neděli patří tradiční velikonoční pokrmy - beránek, mazanec, ale také vejce, chleba a víno, které se dříve světily ráno při mši. Kromě symbolického významu měl tento zvyk i praktický podtext - po období dlouhého předvelikonočního půstu by mohl náhlý přechod k tučné stravě přivodit zdravotní obtíže. Proto se světili pokrmy, které měly tělo na návrat k běžné stravě pozvolna připravovat, a kousek z takto posvěceného jídla dostala v tento den každá návštěva, která vešla do domu.

PROČ BYL PONDĚLEK MRSKANÝ

Na velikonoční pondělí chodili dříve dům od domu mládenci za děvčaty a šlehali je pomlázkami spletenými z vrbového proutí, aby byly po celý rok zdravé, veselé a pilné. Mnohde bylo zvykem, že v úterý na oplátku děvčata polévala chlapce vodou, aby byli svěží. Dnes už chodí s pomlázkami většinou jen děti, které za vinšování dostávají nejen malovaná vajíčka, ale i sladkosti.

Zbavte se sladké závislosti

23. srpna 2006 v 19:52
Zbavte se sladké závislosti
Proč nás sladké tolik láká?
  • Je výborným a levným zdrojem energie
  • Mimořádně uspokojuje naše chuťové buňky
  • Jeho konzumace vyplavuje endorfiny - hormony dobré nálady
  • Je spojováno s něčím příjemným, milým (sladké odměny v dětství)
Kdo sladkému nejvíce podléhá?
  • Neovladatelná chuť na sladké přepadá především ty z nás, kdo máme nestabilní hmotnost a často se trápíme dietami
  • Čím drastičtější diety držíme, tím jsme mrzutější a tím větší chuť na "zakázané ovoce" máme a časem podléháme…
  • Sladké láká také toho, kdo trpí nedostatkem některých živin, stravuje se v rychlém občerstvení a jí hodně stravy bohaté na sacharidy
Proč se po sladkém tloustne?
  • Když jíme sladkosti, naše slinivka břišní se "lekne" velkého přívalu molekul glukózy a začne vyrábět spoustu inzulínu. Ten rychle vytlačí cukr z krve a jeho velká část končí v podobě tukových polštářků. Mozku ale cukr začne chybět - jsme unavení, nesoustředění, máme větší chuť na sladké. D8me si pár sušenek, čokoládovou tyčinku, a celý den tak vábíme inzulin, který cukr velmi rychle rozkládá. Tím dochází k prudkému snížení jeho množství a zase k neodbytné chuti na sladké.
Jak přemoci "sladkou" závislost?
  • Nejlepší je abstinenční kůra trvající alespoň jeden měsíc. V této době byste měli tělo podpořit potravinovými doplňky, které obsahují chrom, mangan a hořčík, protože nedostatek kteréhokoliv z těchto tří minerálů způsobuje touhu po sladké,. Regulovat hladinu krevního cukru a zároveň krotit chuť na sladké pomáhají také některé potraviny - například celozrnné obilniny a čerstvá zelenina.
Jak zahnat (nejen) "sladké" chutě?
  • Vytvořte si stravovací program, který bude zahrnovat převážně "obyčejnější" jídla bez příliš výrazných chutí (tedy spíš jídla dušená a vařená než smažená, spíš méně kořeněná, méně slaná apod.) Např. oběd sestavený z vařených brambor s dušenou zeleninou a kouskem kuřecího masa zdaleka nevybudí vaše chuťové buňky tak jako smažený říze s bramborovým salátem a štrúdlem navrch. Z jednodušších jídel si můžete sestavovat svůj jídelníček během pracovního týdne, v sobotu a v neděli pak svých chutím mírně dopřejte.
Máte sklon k mlsání?
  • Odstraňte programově sladkosti ze svého dosahu! Pokud je kupujete kvůli ostatním členům rodiny, ať si je uloží tak, abyste je neměli na očích. Hledejte jiné, zdravější mlsání s nižším obsahem cukru (žvýkačky a bonbóny bez cukru, ovocné zmrzlina namísto smetanových, ovocné zákusky namísto máslových atd.)
  • Vaše tělo občas sladké potřebuje. Dopřejte mu ho. Ale je n opatrně a zřídka. Můžete ho také oklamat např. lžičkou medu.
  • Sladkosti obsahují takzvané prázdné kalorie - čistou energii bez jakýchkoliv vitaminů, minerálů či bílkovin.

Jak zdravé jsou ovocné džusy?

23. srpna 2006 v 19:51 Beauty
Jak zdravé jsou ovocné džusy?

Zápory

  1. tento oblíbený nápoj je bohužel koncentrovanou cukrovou šťávou s vysokou energetickou hodnotou.
  2. mnoho kalorií mají i ty druhy, které nejsou doslazované cukrem.
  3. přesto, že vás ani trochu nezasytí, není to nápoj, ale vlastně jídlo.
  4. nejsou-li 100% ovocné, jde většinou o ředěné, doslazované nápoje.
  5. obsahují různé druhy ochucovadel a organických kyselin, které našemu zdraví skutečně příliš neprospívají.
  6. do některých druhů jsou přidávány stabilizátory a barviva, které mohou být (především u malých dětí) zdrojem různých alergenů.
  7. dva litry džusu obsahují polovinu kalorií, které by měla průměrná žena přijmout za jeden den.

Klady

  1. obsahují vlákninu a minerální látky - především železo, vápník, hořčík a draslík.
  2. jsou zdrojem značného množství vitamínu C, karotenu, vitaminu E a také kyseliny listové.
  3. jsou bohaté na antioxidanty (zejména džusy výrazných barev - např. černý rybíz.
  4. zředěné půl na půl kvalitní pitnou vodou mohou občas zpestřit pitný režim.

Co tedy nejlépe pít?

Lékaři doporučují především bylinkové a ovocné čaje, minerálky nebo obyčejnou pitnou vodu.

Čím bychom se měli inspirovat v zahraničí?

23. srpna 2006 v 19:50 Beauty
Čím bychom se měli inspirovat v zahraničí?

Itálie - dlouhý a zdravý život os olivovým olejem

V Itálii každý rok spotřebují průměrně deset litrů olivového oleje na jednoho obyvatele, a právě proto tam mají tak nízký počet infarktů. Olivový olej totiž výrazně snižuje hladinu cholesterolu a navíc nás chrání i před rakovinou.
Finsko - sauna podporuje náš imunitní systém
Finové snad ani nevědí, co je to nachlazení! Na pět milionů lidí ve Finsku připadá 1,5 milionů saun, které tamní obyvatelé velice rádi, často a intenzivně využívají. Vědci z univerzity v Hannoveru před nedávnem zjistili, že kdo se dvakrát týdně pořádně rozehřeje a pak ochladí ve studené vodě, ten sníží svou náchylnost k infekčním chorobám až o polovinu.

Francie a Španělsko - tajemství artyčoků

Artyčoky obsahují vitaminy B, C, karoten, karoteny, železo, hořčík, flavonoidy, slizy, minerální látky, hořčiny, ale především cynarin, což je biologický aktivní látka omlazující buňky, která chrání játra, snižuje cholesterol a je prevencí žlučových kamenů. U nás zatím nepatří mezi běžné druhy zeleniny, ale Francouzi nebo Španělé je konzumují často. Připravují je nejraději "á la plancha", kdy maso , rybu a zeleninu jen krátce pogrilují na pánvi s horkým olejem. Takový způsob úpravy je velice šetrný k výživným látkám a vitaminům, které si tak zachovají svou léčivou sílu.

Japonsko - suši proti rakovině prsu

Příčinou toho, proč je v Japonsku tak nízký výskyt rakoviny prsu, vidí lékaři ve vysoké konzumaci suši. Tato Japonská specialita se připravuje z rýže a čerstvých ryb, a proto obsahuje hodně jódu, který chrání před rakovinnými nádory. Má také vysoký obsah bílkovin, které jsou důležité pro výstavbu svalů, a jen málo tuku a kalorií.

Čína - na krevní tlak se zeleným čajem

Zelený čaj je nejen chutný, ale navíc obsahuje i významné rostlinné látky katechiny. Vědci ze spojených států amerických zjistili,m žč tyto látky pozitivně ovlivňují vysoký krevní tlak. Staří Číňané moc dobře věděli proč čaje pili tolik!

Indie - masáže dokážou vyléčit duši

Máte chuť se seznámit s Indií? Tak proč nezkusit třeba ajurvédskou masáž, která zbaví vaše tělo jedů a ubere vám nějaký ten rok? Potřebujete k tomu především sezamový olej, který na vodní lázní ohřejete na příjemných 39 stupňů a pak jím promasírujete celé tělo. Po deseti minutách proceduru zakončete sprch.Tajný tip: Nejlepší bude, když si tuto příjemnou masáž užijete s partnerem.

Vyberte si správný čaj

7. srpna 2006 v 21:49 | www.cosmopolitan.cz |  Beauty
Vyberte si ten správný čaj
Chrání proti rakovině: Bílý čaj
Nálev z bílého čaje je nejjemnější a nejsladší. V dávných dobách ho nasával výhradně panovník. Pyšní se menším množstvím kofeinu a více tříslovinami než zelený čaj, takže vyniká hlavně ve schopnosti chránit srdce. Působí i jako prevence proti rakovině.

Chrání srdce: Černý čaj
Pět hrnků denně vás částečně ochrání před infarktem a dalšími srdečními chorobami. Záleží na způsobu přípravy. Když ho ponoříte do vody jen na tři minuty, uvolní se kofein, který vás povzbudí, ale na rozdíl od kávy nezalomcuje vaším srdcem. Pokud černý čaj macerujete pět minut, uvolní se třísloviny, které povzbudivý účinek kofeinu tlumí. Pomůžou vám ale vytrávit, uklidní žaludek i střeva a polaskají cévy. Vědci také prokázali, že černý čaj prospívá zubům, protože obsahuje fluor. Třísloviny ale blokují vstřebávání železa z jídla, proto oběd přece jen zapijte raději minerálkou.

Zlepšuje imunitu: Zelený čaj
Chlubí se podobnými účinky jako jeho černý bratr (pocházejí se stejné rostliny), ale díky jednodušší výrobě vlastní kvalitnější třísloviny a méně kofeinu. K tomu obsahuje stokrát účinnější antioxidant než vitamin C a pětadvacetkrát silnější antioxidant než vitamin E. Vědecká studie potvrdila, že pravidelné popíjení zeleného moku zrychluje metabolismus o čtyři procenta, a tím likviduje tukové polštáře. Také vás chrání proti rakovině, posiluje kosti a tlumí škodlivé účinky cigaretového kouře a slunečního záření. Ještě pořád vám nechutná?

Snižuje váhu: Pu-er
Smrdí jako žumpa a chutná jako vyluhované ponožky fotbalového týmu, ale když tyhle nepatrné nedostatky přehlédnete, zamilujete si ho. Výraznou chuť má proto, že zůstává určitou dobu zakopán v zemi, kde zraje. Pro jeho antibakteriální účinky se mu často přezdívá čínský penicilin. Pomůže vám s trávením a sníží hladinu cholesterolu. A hlavně spaluje přebytečné tuky!

Léčí kůži: Roibos
Nepředstavuje čaj v pravém slova smyslu. Jde o nálev z jihoafrické rostliny, která skvěle působí na organismus. Zbaví vás bolesti hlavy a stresu, zácpy nebo třeba alergie. Dokonce zlepšuje náladu. Když ho používáte na mytí obličeje místo vody, zlikviduje akné a ekzémy. Po cvičení dodá minerály. Není v něm žádný kofein, můžete ho tedy vypít, kolik chcete.